3 tips til en lettere lønkørsel i rengøringsbranchen

Det er sidst på måneden, og der skal køres løn. Du har skubbet opgaven til sidste øjeblik velvidende, at det igen vil stresse dig. Hvis du kan genkende dig selv, så har vi samlet 3 tips til dig, så du kan få en lettere lønkørsel hver måned.  Vi kender alle den der ene opgave, som ligger og stirrer på os på skrivebordet. Den har ligget der i flere dage, men du bliver ved med at finde en overspringshandling eller en grund til, at lade den ligge en dag mere.  Måske har du det sådan, når du skal lave løn. Eller måske har du ikke. Måske laver du endda lønnen i god tid – men er træt af de fejl, der opstår, når du ikke har fået de korrekte oplysninger fra dine medarbejdere, eller har skulle rykke for at få deres timesedler.  Med disse 3 tips kan du få en lettere lønkørsel og minimere risikoen for fejl og ekstraarbejde.  Tip 1 – Brug dag- eller ugesedler, og minimer fejl Oplever I også, at der kan opstå fejl i månedssedlerne? Det kan være svært at huske, hvor mange timer man nøjagtigt arbejdede for en måned siden, og der kan derfor opstå fejl, […]

3 tips til et godt arbejdsmiljø

Medarbejdertrivsel er altafgørende for at yde en god service i høj kvalitet. Et godt arbejdsmiljø er værd at bruge tid og ressourcer på, da det på den lange bane kan nedsætte antallet af sygedage, og i værste tilfælde langtidssygemeldinger hos de ansatte.  De fleste voksne mennesker bruger størstedelen af deres tid på at gå på arbejde. Derfor er det ikke irrelevant, om man trives på sin arbejdsplads. Et godt arbejdsmiljø handler både om de fysiske og psykiske rammer. Et godt fysisk arbejdsmiljø er forudsætningen for, at udføre et godt stykke arbejde.  Det fysiske arbejdsmiljø handler både om de lokaler man arbejder i, og de redskaber man har til rådighed. Det skal være let at tilgå alle maskiner og produkter, så medarbejderen ikke skal ud i ukomfortable stillinger, for at få fat i redskaberne. I rengøringsbranchen er det vigtigt, at miljøet er sikkert. Der skal være det nødvendige beskyttelsesudstyr, hvis der skal arbejdes med stærke rengøringsmidler.  Et godt psykisk arbejdsmiljø er ikke nødvendigvis det samme for alle. Overordnet er god ledelse og kommunikation en grundsten i det gode arbejdsmiljø. Hvis medarbejderne let komme i kontakt med både ledelse og kollegaer, er der grobund for et godt sammenhold.   Vi har samlet […]

Ny serviceoverenskomst: 5 ændringer der får betydning for dig

Et nyt forlig omkring vinduespolerer- og serviceoverenskomsten, er blevet indgået. Vi har hos CleanManager forsøgt at sætte fokus på hvilken betydning det får, for de ansatte og ledere i den private rengøringsbranche. Mange af jer er sikkert godt klar over at der i marts 2017, blev vedtaget et nyt forlig om en ny serviceoverenskomst, men der er sikkert også visse personer, det er gået næsen forbi. Størstedelen af ændringerne har fundet sted siden 15. marts 2017, hvorimod enkelte dele først træder i kraft 1. september 2017. Uanset om du er informeret om forliget eller ej, kan det stadig være svært at forholde sig til de nye ændringer, og vurdere hvordan det påvirker dig, som ansat i branchen eller er ejer af et rengøringsfirma. Derfor har vi nedenunder lavet en liste med de vigtigste tiltag i overenskomsten, med henblik på at sikre bedre arbejdsforhold for ansatte i rengøringsbranchen, samt hjælpe virksomhederne med at få overblik over betydningen af de nye ændringer. Nødvendige ændringer på vej I den gamle serviceoverenskomst mistede medarbejdere deres anciennitet, hver gang deres job blev udliciteret eller de skiftede job, og det medførte økonomiske konsekvenser, da de implicerede gik ned i løn, hver gang de skiftede arbejde. Det […]

En ren succes hos Nyborg Kommunes ServiceTeam

Nyborg Kommunes ServiceTeam har indført smartphones til medarbejderne – Det hele startede på en lidt pudsig måde, fortæller rengøringsleder Jytte Hansen, ServiceTeam. – Jeg havde hørt, at en anden kommune havde givet deres medarbejdere mobiltelefoner. Først tænkte jeg, at det måske var lidt overdrevet. Men efterfølgende blev jeg klar over, at der var flere firmaer, som udviklede programmer til smartphones til brug for rengøringsbranchen. Jeg blev hurtigt klar over, at mine medarbejdere skulle have en smartphone, for der er så mange ting, den kan bruges til, siger Jytte Hansen – Jeg var til et arrangement, hvor jeg talte med Metha Palmus Hansen, chefsekretær og HR-konsulent på Trinity Hotel & Konference Center. Hun fortalte mig om deres brug af tablets i projekt Better Rooms, hvilket var meget inspirerende. Samhørighed Med til historien om succesen med tablets på Trinity Hotel & Konference Center hører, at nogle af medarbejderne fik screenet deres danskfærdigheder. Jytte Hansen, ServiceTeam, tog idéen til sig. – Jeg kontaktede konsulent Jonna Bach fra Netværkslokomotivet, og fik hende til at hjælpe os. Netværkslokomotivet arrangerede derefter et informationsmøde med pølsevogn, og medarbejderne i ServiceTeam tog rigtig godt imod arrangementet. – Vi besluttede, at alle ansatte i ServiceTeam skulle screenes. Det, at […]

Få de nyeste artikler direkte i din indbakke helt gratis

Udnyt aktivt de nye muligheder til at profilere din virksomhed

Rengøringsbranchen har været under kraftig forvandling de seneste par år. I et marked med fortsat hård konkurrence om kunderne, og en udpræget prisfiksering, er det bydende nødvendigt, at den enkelte servicevirksomhed skiller sig ud i mængden. Krav og muligheder i rengøringsbranchen har ændret sig markant de seneste år, for leverandører af erhvervsrengøring. Både for de mindre såvel som for de store aktører. Markedet i dag er mere professionaliseret end tidligere. Leverandører af serviceløsninger mødes af kunder, der sætter reel fokus på fordele og ulemper ved henholdvis insourcing og outsourcing. Flotte målsætninger og firmapolitikker alene vinder ikke morgendagens kamp om kunderne. De efterspørger fakta, opfølgning, skarphed, professionalisme og konsekvens. Kundernes fokus Servicebranchens kunder vil fremover øge opmærksomheden om nedenstående fokusområder. Det vil skærpe kravene til leverandørerne.  Dokumenteret faglig ballast på det udbudte serviceområde. Krav til organisering af personale – gældende kollektive overenskomster mv. Dokumentation for levering af kvalitet, miljøstyring, timeforbrug og aflønning mv. Evne til reel nytænkning og være proaktiv i forhold til udbyder. Hygiejnekrav; krav til dokumenterede daglige rutiner, arbejdsgange og metoder. Synlighed og sikkerhed for løbende økonomisk optimering af serviceløsningen. Morgendagens marked Ser man på udviklingen i markedet for erhvervsrengøring gennem de seneste par år, kan der ikke drages […]

3 tips til en bedre vinduespolering

Vinduer er udsat for lidt af hvert året rundt. Regn, blæst, mados og fedtefingre sætter sine spor. Havudsigt eller ej – så er det rart med rene vinduer. Så hvordan pudser du vinduerne bedst og undgår striber? Vi giver dig 3 gode tips til bedre vinduespolering. Hvert år afholdes der DM i vinduespolering. Vi kan ikke love dig, at du bliver den næste Danmarksmester. I hvert fald ikke i morgen. Men vi har samlet 3 tips til, hvordan du kan opnå en bedre vinduespolering.  Det handler kort sagt om øvelse og det rigtige udstyr. Selv med massere af øvelse, kan du blive ved med at se striber, hvis udstyret ikke er i orden. På den anden side kan du også sagtens lave striber med det rigtige udstyr, hvis du ikke gør dig umage. Det skal du bruge til at vaske vinduer En spand  Opvaskemiddel og vand En svamp  En skraber med gummi En tør klud Og nu til de 3 tips, der kan gøre din vinduespolering bedre: Tip 1 – Den perfekte sæbeblanding Har du fundet den rette balance mellem vand og sæbe? Et grundlæggende element i en god vinduespolering er den helt rette sæbeblanding, og her kan du faktisk […]

Moderne rengøring kræver mere end kost og spand

Kravene til moderne rengøring stiger og kundeloyaliteten falder. Vi ser nærmere på de krav, der stilles, og dine muligheder for at optimere indtjeningen i din rengøringsvirksomhed. Hvilken respons møder du, når du fortæller folk, at du arbejder i rengøringsbranchen? Er det et: ”wow, hvor spændende” eller et: ”uh, det var en hård branche”? Branchen har i mange år ikke haft det bedste omdomme. Hvis ikke man kan andet, kan man da altid gøre rent. Det kan alle jo. Det er den fordom, mange har om branchen. Men sådan forholder det sig ikke. Det ved du, og det ved jeg. Vi ved det, fordi vi arbejder i branchen hver dag. Vi er stolte af vores fag. Vi ved, at rengøring er meget mere end bare kost og spand. Vi ved, at kunderne stiller højere og højere krav til kvaliteten – men at de samtidig i høj grad vælger den billigste service. Kundeloyalitet er ikke det samme i moderne rengøring, som det var engang. Hvis naboen tilbyder samme service som dig til en lavere pris, så er der stor risiko for, at du mister en kunde. Men du ved godt, at naboen ikke yder den samme kvalitet som dig. Så hvordan overbeviser […]

Sådan sikrer vi kvaliteten i udviklingen af CleanManager

Hos CleanManager arbejder vi hele tiden på at forbedre systemet. Vi tilføjer løbende funktioner, som gør hverdagen nemmere for vores brugere, og vi har konstant fokus på at optimere brugervenligheden. Vi har i år lanceret en større tilføjelse til vores system: Automatisk generering af fakturaer. Denne tilføjelse giver vores brugere mulighed for at generere samtlige fakturaer på 1 minut, og eksportere dem direkte til regnskabsprogrammet e-conomic. Vi sætter en stor ære i at kunne levere det bedste system på markedet, men at videreudvikle et systemet giver naturligt en række overvejelser og udfordringer:  Hvordan sikrer man høj kvalitet af et system i konstant udvikling? Hvordan sikrer man, at man løser brugernes udfordringer i hverdagen på den bedste måde, og samtidig sikrer en nem og enkelt arbejdsgang i et system, som bruges hver eneste dag? Hvordan sikrer man, at der ikke opstår fejl, og at alle beregninger altid er korrekte? Alterativt arbejde sikrer de bedste løsninger Overordnet inddeler vi arbejdet med større udvidelser i 5 faser: Analyse, design, implementering, test og transition, som alle er med til at sikre kvaliteten af det færdige resultat. Fasernes indhold er beskrevet mere i detaljer herunder. 1. Analyse: I tæt samarbejde med vores brugere I den […]

4 gratis værktøjer til rengøringsbranchen

Ønsker du at starte et rengøringsfirma, eller er du allerede godt i gang og ønsker at vækste? Vi viser dig 4 gratis online værktøjer, som du kan bruge allerede i dag, og komme foran dine konkurrenter. I denne artikel ser vi nærmere på gratis værktøjer til rengøringsbranchen, der findes på nettet, som du kan bruge i din rengøringsvirksomhed. Når du har læst denne artikel, vil du kunne arbejde mere smart og effektivt, og dermed komme foran dine konkurrenter. Vi ser nærmere på 4 konkrete gratis online værktøjer: CVR – find potentielle kunder Rengøringsordbogen – oversættelse af ord i rengøringsbranchen Udbud – find udbud der matcher din virksomhed CleanPlan – lav gratis rengøringsplaner Find og opsøg de rigtige kunder På www.cvr.dk får du nogle gode og gratis online muligheder, for at optimere din salgsprocess og finde relevante stamdata. Det kan være regnskaber og relevante personer. Det første man ser på www.cvr.dk er en søgemulighed. Her kan man søge på virksomheder og finde deres stamoplysninger. Man kan søge på et cvrnummer eller et navn, og klikke sig ind på den pågældende virksomhed. Her kan man blandt andet kan se, om virksomheden er reklamebeskyttet, hvilken status virksomheden har, virksomhedens formål og bibrancher, hvornår […]

Har du hørt det nyeste?

Ved at indtaste e-mail og klikke jo tak, tillader du at vi må sende information om nye blogindlæg samt nyhedsbreve til dig.

Du kan til enhver tid afmelde dig igen. Vi deler aldrig dine kontaktoplysninger med andre.